tisdag 7 december 2010

Julgodistillverkning

Söndagen spenderades med ett intensivt trixande och fixande med julgodis. Resultatet blev långt över förväntan!
På schemat stod:
Knäck
Kola
Mozartkulor
Wienernougat

Knäck
Knäcken var inga konstigheter. Jag blandade ingredienserna (lika delar strösocker, ljus sirap och vispgrädde och sen tillsatte jag lite hackad mandel efter smak). Alltihop kokade jag sedan i ca 45-50 minuter på låg värme. Koka först upp knäcken på hög temperatur och låt den sedan stå och puttra på så låg temperatur som möjligt utan att den slutar koka. Gör knäckprovet för att se om knäcken är klar eller inte (droppa några droppar knäck i ett glas kallt vatten, när det går att göra en kula av knäcken är den klar). När den kokat klart ska den hällas upp i formar och sedan ställas svalt för att stelna innan den är klar att äta.


Kola

3 dl vispgrädde
50 g smör
3 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
0,5 dl kakao
2 msk vaniljsocker

Blanda samman allting i en gryta och koka i 45-50 minuter (självklart beror koktiden både på grytans storlek och spisens effekt). Gör knäckprovet för att se om kolan är klar. När kolan kokat färdigt ska den hällas upp i en form som är ungefär 16x20cm. Vik ett bakplåtspapper så att det täcker både botten och sidorna. På detta sätt får man lätt upp kolan. När kolan hällts upp ska den ställas svalt. När den är helt kall kan den skäras upp och slås in i papper.

Mozartkulor
 Mozartkulorna är väldigt enkla att göra. Det som behövs är 250 g nougat, 500 g mandelmassa och 100 g choklad. Skär nougaten i lagom stora bitar och skär och pressa ut mandelmassan i små bitar (som passar runt nougaten). Rulla in nougaten i mandelmassan och rulla till en kula. När alla kulorna är rullade ska chokladen smältas i en tallrik över en gryta kokande vatten. När chokladen är smält doppa mozartkulan i chokladen och lägg den i en knäckform för att stelna. Placera kulorna svalt till de stelnat helt innan de äts.

Wienernougat
Wienernougaten var årets enklaste godis. Jag smälte 250g nougat och100g choklad i en tallrik över en gryta med kokande vatten. När allting smält tillsatte jag 1 msk brun farin och hackad mandel efter smak (egentligen är mandelspån att föredra men det hade jag inga hemma). När allting är en smet hällde jag upp den i en form ca 16x20cm. Formen klädde jag med bakplåtspapper precis som när jag gjorde kolan. När smeten stelnat skar jag upp den i bitar och rullade in i papper.

Färdigt!
Smaklig jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar