onsdag 1 augusti 2012

Frallor med majsjöl

Igår morse vaknade jag vid 7-tiden och gick ut för att mata djuren. När jag kom in var jag för pigg för att somna igen så jag slängde ihop en deg som sedan fick jäsa medan jag låg och läste och väntade på att sambon skulle vakna.

Ingredienser

50 g jäst
6 dl vatten
2 tsk salt
2 msk olja
4 dl majsmjöl
ca 8-10 dl vetemjöl

Värm vattnet så att det blir fingervarmt och lös upp jästen i det. Tillsätt salt, olja, majsmjöl och rör samman till en smet. Tillsätt sedan vetemjölet lite i taget och bearbeta väl. Degen blir ganska lös men ska inte klibba fast i fingret om du petar på den. Låt den sedan jäsa i 45 minuter under bakduk.

Baka ut bullarna i den storlek du önskar och låt jäsa på plåt under bakduk i ytterligare 30 minuter.

Pensla med ägg och strö över lite sesamfrön och grädda sedan i ugnen i 10-12 minuter på 250 grader. Bullarna ska ha fått en fin gyllenbrun färg.



Resultatet blev fina fluffiga bullar som passar bra både som bulle och som hamburgerbröd. Tyvärr är hållbarheten uppe ganska begränsad så de som inte äts den dagen de bakas bör läggas i frysen för att behålla sin goda smak.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar