söndag 23 december 2012

Långjäsarbrödet i grahamsvariant med tranbär

Jag har gjort ett första försök att göra en grövre variant av det tidigare långjäsarbrödet. Det blev inte riktigt så som jag tänkt mig så jag får fortsätta experimentera. Jag lovar att delge mina försök. Brödet blev gott men blev torrt ganska snabbt och det blev lite för kompakt tycker jag.Här kommer receptet i alla fall.

Ingredienser

5 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
0,5 tsk torrjäst
salt efter smak (ganska mycket rekommenderas)
2 dl torkade tranbär
4 dl vatten

 Dag 1 började jag helt enkelt med att blanda ihop mjöl, salt och torrjäst och tranbär. Sedan tillsatte jag vattnet och blandade samman till en jämn deg. Sedan la jag lite plastfolie över och lät degen stå tills dag 2. (alltså degen fick jäsa i 18 h).

 Dag 2 värmde jag en ugnsfast gryta i ugnen i 230 grader i 30 minuter. Efter att grytan blivit varm mjölade jag degen ordentligt på en handduk innan jag välte ner den i grytan och lät den gräddas i ugnen i 30 minuter med locket på. Efter 30 minuter lyfte jag av locket och lät brödet bakas i ytterligare 15 minuter innan det var klart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar