söndag 30 december 2012

Vörtbröd

Precis som förra året var det jag som stod för brödet till vårt julfirande med min familj. I år bakade jag två sorters vörtbröd och ett linfröbröd som jag bjöd släkten på och uppskattat blev det.

Från vänster har vi förra årets favorit och i mitten har vi detta årets succé. Ett vörtbröd med seg och tydlig skorpa och fyllig smak.

Ingredienser

4 dl rågsikt
3 dl vetemjöl
0,5 tsk torrjäst
salt efter smak (ganska mycket rekommenderas)
1 stor påse vörtkryddor
33 cl öl
1 dl vatten

Dag 1 började jag helt enkelt med att blanda ihop mjöl, salt och torrjäst och vörtkryddor. Sedan tillsatte jag ölet och vattnet och blandade samman till en jämn deg. Sedan la jag lite plastfolie över och lät degen stå tills dag 2. (alltså degen fick jäsa i 18 h).

Dag 2 värmde jag en ugnsfast gryta i ugnen i 230 grader i 30 minuter. Efter att grytan blivit varm mjölade jag degen ordentligt på en handduk innan jag välte ner den i grytan och lät den gräddas i ugnen i 30 minuter med locket på. Efter 30 minuter lyfte jag av locket och lät brödet bakas i ytterligare 15 minuter innan det var klart.


Receptet på detta bröd är det samma som tidigare långjäsarbröd fast istället för solrosfrön hade jag i linfrön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar