torsdag 19 december 2013

Surdegsvört

Samma dag som jag läste att min kusin gjort ett vörtbröd med surdeg stod jag själv och bakade det samma. Så här kommer mitt recept på surdegsvört.



Ingredienser:

3 dl surdeg (rågsurdeg använde jag men det går lika bra med vetesurdeg).
1/4 pkt jäst
vörtkryddor efter smak. (I detta recept använde jag 0,5 påse men jag har även gjort med 1 påse och jag som gillar vört tyckte att det blev godare).
1 msk salt
5 dl rågsikt
8 dl vetemjöl
3 dl russin (efter tycker och smak).
6 dl öl

Gör så här:
Lös jästen i surdegen och tillsätt sedan övrig ingredienser och blanda till en jämn deg.
Låt jäsa under plastfolie i två timmar.
Sätt ugnen på 250 grader
Stjälp ut degen på ett väl mjölat bakbord och vänd runt den i mjöl.
Dela i två delar och vrid varje klump ett par gånger till ett avlångt bröd.
Lägg på en plåt och låt vila i 15 minuter.
Grädda i ugnen ca 17-20 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar