söndag 21 november 2010

Saffransbullar/Lussekatter

Dagens bakverk blev lussebullar. Av gammal god vana blev nästan samtliga av modellen lussekatter men sambon fick ett finger med i spelet så det blev ett par vagnar med. Eftersom jag endast anser mig kapabel att göra just katter kunde jag glatt konstatera att jag hade rätt angående min förmåga. Vagnarna blev inget vidare vackra så jag struntar i att dela med mig av bilder på dem :)

Jag antar att det receptet jag använder för lussebullarna är klassiskt, jag vet inte riktigt vart jag fått det ifrån en gång men det är kanoners så jag kör på det fortfarande.

Saffransbullar/Lussekatter

100 g jäst
300 g smör
10 dl mjölk
2 burkar Kesella
5 förpackningar saffran
3 dl socker
1 tsk salt
34 dl vetemjöl

Russin
1 ägg

Så här gör du:
Smula ner jästen i bunken och smält smöret. När smöret är smält tillsätt mjölken och värm på tills degspadet håller 37 grader. Häll i en del av degspadet i bunken och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt resten av degspadet samt saffran, salt, kesella och socker. Rör om tills allting är en homogen vätska och tillsätt sedan mjölet undertiden som du arbetar degen. Antingen om du arbetar den i maskin eller för hand. Se till att degen blir smidig men inte för torr.

Låt degen jäsa i 30-40 minuter under duk. Se till att degen inte står i drag!

Sätt ugnen på 225 grader.

När degen jäst färdigt lägg upp den på ett mjölat bakbord och bearbeta degen tills den är smidig. Baka sedan ut lussebullarna i den form du vill ha dem och låt dem jäsa under duk i 10 minuter innan du sätter i russin och penslar med ägg.

Grädda i ugnen i ca 8 minuter.


Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar