lördag 15 januari 2011

Grova frukostbullar

 Idag vaknade jag vid 7 och låg vaken i sängen en stund. Efter lite funderande bestämde jag mig för att gå upp och baka lite bullar och sen lägga mig en runda igen medan bullarna blev klara. Så idag åt vi nybakta bullar till frukost. Mycket gott!! Och framför allt, mycket enkelt :)

Grova frukostbullar

4,5 dl rågsikt
4,5 dl grovt rågmjöl
2 dl kuskakli
2 dl 4-kornskross
2 dl vetegroddar
2 dl rågflingor
0,5 dl sesamfrö
0,5 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl russin
1,5 tsk salt
1 tsk brödkryddor
5 tsk bikarbonat
0,5 dl olja
1 dl mörk sirap
5 dl filmjölk
0,3 dl Loka (jag slängde i en 33 cl flaska)

Sätt ugnen på 175 grader och blanda sedan ihop de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. När smeten är blandad häll ut den på bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 h. När brödet är färdigt ställ det svalt och när det svalnat skär upp det i lagom stora bitar.
Färdigt att äta!

Förövrigt kan tilläggas att nybakta bullar till frukost är fantastiskt gott...namnam



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar